מבט משמאל

כשעוצמים את עין ימין, אז הצד השמאלי של המוח מתאמץ יותר. עובדה.

סולידריות עם סגל ההוראה של האוניברסיטה הפתוחה

with one comment

לפני כמעט שלושה שבועות הכריז ארגון סגל ההוראה של האוניברסיטה הפתוחה (או"פ) על שביתה ללא הגבלת זמן, לאור סירובה של הנהלת האוניברסיטה לחתום על הסכם קיבוצי המבטיח זכויות שונות למנחים ולרכזי הקורסים של האו"פ.

מאבקם של העובדים הוא צודק, שכן ביסודו עומדת אחת הזכויות הבסיסיות שציבור עובדים יכול לדרוש: הזכות להעמיד דרישות בפני המעסיק כקולקטיב, ולא כבודדים, מופרדים ומבודדים. בקרב הורדות הידיים שבין העבודה להון, להם יש את כלי התקשורת, הפוליטיקאים, המדינה, בתי המשפט, המשטרה והצבא, ולנו יש את המספרים: יש לאין שיעור הרבה יותר עובדים שכירים מאשר בעלי-הון. אבל זה לכשעצמו לא מספיק. העובדים חייבים להיות מאוגדים ולפעול בצורה מאורגנת כדי לממש את כוחם. לכן חשובה התארגנות עובדים והקמה של איגודים מקצועיים, ולכן גם חשובה הדרישה להסכם קיבוצי מול המעסיק.

ביום הראשון של השביתה הלכתי למשמרת אכיפת שביתה בקמפוס בית בירם של האוניברסיטה הפתוחה. שם ערכתי ריאיון קצר עם גיל אלבר, אחד המנחים השובתים, שפורסם באתר מק"י. להלן:

"השביתה נובעת מתחושת מירמור קשה של סגל ההוראה של האוניברסיטה הפתוחה בכל הקשור לתנאי ההעסקה ולהתייחסות הכללית אלינו כאל 'עובדי קבלן': העבודה היא אירעית, היקפה משתנה, והמיקום אינו קבוע. התופעה קיימת שנים רבות, והעובדה שעד לאחרונה לא נעשה מספיק לשינוי המצב היא פרי מדיניות של הפרד-ומשול, שבה נוקטת ההנהלה. אנחנו, המנחים, מבודדים גיאוגרפית, וההנהלה השקיעה מאמצים, כדי למנוע מפגשים של עובדים וחילופי אינפורמציה.

לפני כ-20 שנה היה ניסיון להתארגן במסגרת ההסתדרות, אך הוא נחל כישלון חרוץ. לפני שנתיים וחצי התקיים כנס מנחים ראשון, בהשתתפות נשיא האוניברסיטה דאז, פרופ' גרשון בן-שחר. הבנו אז שהמירמור הפרטי שלנו הוא כלל לא פרטי, אלא קולקטיבי. שם החלה ההתארגנות.

הייתה התלבטות באיזה ארגון לבחור – בהסתדרות הוותיקה או בכוח לעובדים. להסתדרות יש צוות מו"מ משלה, שזה יתרון. אבל נאמר לנו מההסתדרות, שהיא תהיה זו שתקבל בלעדית את ההחלטות. לעומת זאת, את כוח לעובדים מלווה הקלינקה המשפטית של אוניברסיטת ת"א, שהיא גמישה יותר.

הדרישות שלנו ברורות: במהלך 12 השנים האחרונות, השכר לשעה לא השתנה. לו היינו מצמידים את השכר למדד המחירים, היינו זוכים בתוספת שכר של 45%, ואנו דורשים אפילו פחות מזה. אנו מתעקשים על הסכם קיבוצי, שיגדיר, בין השאר, את היקפי המשרות".

* * *

היום נודע כי ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת ת"א יסייע כספית לארגון סגל ההוראה של האוניברסיטה הפתוחה. סולידריות של עובדים זה דבר חשוב.

הצטרפו בפייסבוק לקבוצה "סולידריות עם סגל ההוראה של האוניברסיטה הפתוחה" ועזרו להגביר את המודעות למאבקם הצודק.

Written by theleftisright

6 במאי 2009 בשעה 23:46

תגובה אחת

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] גם כתבות ומאמרים והתייחסויות אקטואליות יותר, כמו למשל לשביתה באוניברסיטה הפתוחה וכו'… בלוג שבהחלט יכול לסקרן את חובבי הנוסטלגיה […]


כתיבת תגובה