מבט משמאל

כשעוצמים את עין ימין, אז הצד השמאלי של המוח מתאמץ יותר. עובדה.

"כדאי לחלק עיתון בתחנה המרכזית"

leave a comment »

היום התקיים פסטיבל בבוסתן כיאט (ואדי שיח) בחיפה, שאורגן על-ידי קואליציה של ארגונים במטרה להעלות מודעות למקום ולפעול לשמרו. עוד פרטים על ההיסטוריה של המקום אפשר לקרוא כאן.

באירוע הפצנו עותקים של העתון "זו הדרך", בטאון הוועד המרכזי של מק"י בשפה העברית, והיה נחמד בהחלט. לחלק את עתון המפלגה תמיד מזמין תגובות מעניינות ומפגשים עם טיפוסים שונים.

הקטע הבא, שנכתב על-ידי שולה חנין ז"ל, פורסם ב-4.5.1983 ב-"זו הדרך". נראה לי שהוא לוכד בצורה מוצלחת את תחושת השליחות שחשים כשמחלקים עתונות קומוניסטית…

* * *

כדאי לחלק עיתון בתחנה המרכזית
מאת שולה חינין

"כיף" למי שניחן ב"שעון ביולוגי". בערב "לפני" צריך להתרכז ולחשוב: "מחר בבוקר, או בלילה, אני צריך לקום בשעה זו וזו"… ואז, כמו נס, פוקחים עיניים בדיוק בשעה הרצויה…

אך מה קרה לשעון הביולוגי שלי הפעם? מזדקנים, כנראה, והמנגנון מתחיל לחרוק. הבטחתי שאבוא בשעה 6 בבוקר לתחנה המרכזית בתל-אביב לחלק את "זו הדרך לפועל", ובאמת קמתי… בשעה שלוש לפנות בוקר… ובשעה ארבע… ואחר בחמש… ובשש בדיוק פקחתי עיניים עייפות ורצוצה נוכחתי לדעת ש"השעון" התקלקל…

צריך לטוס ולמהר… תוך רבע שעה הייתי בתחנה המרכזית. המחלקים הוותיקים כבר עמדו וחילקו את העתון.

לקחתי חבילה והתחלתי לחלק.

הנה, עומד לו איש מבוגר, לפי מראה פניו ובגדיו יוצא מזרח-אירופה כנראה, כשלרגליו פרושים כל מיני חפצים ומציאות למכירה. אנשים מתאספים סביב להסתכל, לקנות, להתמקח. אני ניגשת ומחלקת לאנשים את "זו הדרך לפועל".

אחד מהעומדים לוקח, זורק בזעם הצידה ואומר לאחרים: אל תקחו את "זה". "זה" של וילנר, ומוסיף קללה מכוערת.

אבל האיש המבוגר, מוכר המציאות עונה לו באידיש עסיסית: "ואני דווקא כן לוקח. כי גם את מאיר וילנר אנחנו צריכים. אנחנו צריכים אותו שיסע אל הרוסים, שידבר עם הערבים כדי שיהיה משא-ומתן". ופונה אליי: "אל תשימי לב אליו, מה הוא כבר מבין בפוליטיקה!?"

המשכתי לחלק, הרבה חיילים, כולם לוקחים בשתיקה. אף מלה. בודדים מאוד סירבו לקחת.

מלכה עומדת באמצע התחנה המרכזית והפקח העירוני נטפל אליה שתזוז, אך היא בתוקף: "מה אתך, חלמת הלילה חלום רע? הרי אתה רואה שאני עקשנית ומהעמדה הזו אני לא אזוז, אז למה לך להסתבך אתי? שם, במקום שאתה רוצה שאעמוד אין לי קונים לסחורה שלי ורק כאן עוברים בני-אדם ואני רוצה לגמור מהר את החלוקה וללכת, אז אל תפריע"…

אני עומדת ומחלקת לעשרות-עשרות פועלים שיורדים מהאוטובוסים בדרך לעבודה.

איש אחד עוצר, מוציא משקפיים, בשיטתיות ובאיטיות מתחיל לגדף את כל הקללות שבעולם על ברית-המועצות, על פולין… אני עונה לו במשפט אחד: "אדוני, תקרא, מה כתוב פה למעלה, במסגרת בצד ימין: 'יוחזרו החיילים הביתה! לא למלחמה עם סוריה!' גם לזה אתה לא מסכים?"

"זה כבר דבר אחר", הוא עונה לי.

לא גמר זה את צעקותיו ואליו הצטרף עוד אחד שמועך וזורק את העתון לארץ.

אולם במהרה אני מקבלת עידוד. ידיים חזקות מחבקות את כתפי מאחורי "את מכירה אותי?" ועיניים צוחקות של חבר ותיק למאבק מביטות בי באהדה. וזה מחמם את הלב.

לעוד גבר צעיר אני מגישה עתון, ולפתע עיני נתקלות בעתון שכבר ישנו בידיו, אך הוא, נוכח כל האנשים מסביב, רוצה להבליט אהדה וקורא אלי בקול: "כן, אבל אני רוצה עוד אחד"…

והחיזוקים באים בשרשרת.

נהג גברתן מציץ מתוך חלון מוניתו, משיט יד ואומר: "מה זה?" ואני כבר חושבת מה מחכה לי…

בדיוק באותו רגע ניגש עוד אדם, לוקח עתון מקמט אותו לצרור מעוך ובהפגנתיות משליך אותו ארצה.

אבל אני עוד ממשיכה ומביטה לראות את תגובתו של נהג המונית. אני רואה שחיוך מרחיב לאט את שפתיו והוא קורא בקול: "כל הכבוד לך" ואחר, אולי חושש שאחשוב שהמחמאה מופנית אלי אישית, מתקן את עצמו: "כל הכבוד לכם!" ועוד. ממשיך ואומר לי מלים חמות: "אני עוקב אחריך מהמונית כבר רבע שעה וחושב איך את עומדת כאן באומץ, עד שהתקרבתי וראיתי מה את מחלקת ועכשיו אני מבין מאיפה בא לך הכוח. מהצדק. רק מהריבוע הזה למעלה 'יוחזרו החיילים הביתה, לא למלחמה בסוריה' כמה שזה קולע בול. רק חבל שהעם לא מבין את זה".

אל "נהגי" מצטרף עוד נהג מונית, ושניהם יחד קוראים בעתון ומתדיינים.

העתון האחרון חולק, ועכשיו, מהר לעבודה.

Written by theleftisright

24 במאי 2009 בשעה 00:05

להשאיר תגובה

